Naukowcy z Katedry Leśnictwa i Ekologii Lasu w Olsztynie badają postrzeganie natury wśród dzieci

Z przyjemnością informujemy o nowym projekcie badawczym, który jest realizowany przez naukowców z Katedry Leśnictwa i Ekologii Lasu na Wydziale Rolnictwa i Leśnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz leśników z Centrum Transferu Wiedzy i Pedagogiki Leśnej w Narodowym Centrum Leśnictwa w Zwoleniu. Naszym celem jest zrozumienie, w jaki sposób młodzież w Polsce i na Słowacji postrzega naturę oraz jakie są czynniki wpływające na to postrzeganie.

Celem naszych badań jest sprawdzenie, czy Syndrom Bambiego jest obecny wśród dzieci i młodzieży w Polsce. Badamy, jakie jest ich postrzeganie natury i jakie czynniki wpływają na to postrzeganie. Chcemy zrozumieć, czy oddalenie od natury i brak wiedzy przyrodniczej wpływają na to, jak dzieci postrzegają dziką faunę i ekosystemy.

W ramach realizacji badania pilotażowego wykonywana jest praca inżynierska Izabeli Wieczorek dotycząca POSTRZEGANIA PRZYRODY PRZEZ DZIECI ZE SZKÓŁ PODSTAWOWYCH NA TERENIE OLSZTYNA. Praca realizowana jest pod opieką dr inż. Małgorzaty Krokowskiej-Paluszak.

Dlatego zwracamy się do Państwa z prośbą o udostepnienie uczniom i wypełnienie przez nich ankiety. Badanie dotyczy uczniów klas IV-VIII.

Link do ankiety znajdą Państwo tutaj: https://forms.gle/sCCkZqxwCX2t4tma6

Co to jest Syndrom Bambiego?

Syndrom Bambiego to termin, który pojawił się stosunkowo niedawno w naukowym dyskursie, a w zakresie socjologii został wprowadzony w latach 70. ubiegłego wieku. Termin ten wiąże się z postrzeganiem pewnych dzikich zwierząt, zwłaszcza dużych ssaków, jako istot "biednych", nieporadnych i wymagających naszej opieki. Objawia się to w wyraźnym sprzeciwie wobec zabijania niektórych gatunków zwierząt, szczególnie jeleniowatych. Jednak ten sprzeciw jest minimalny lub nie istnieje w przypadku innych organizmów uważanych za mniej pożądane lub wstrętne, takich jak pająki, węże czy zwierzęta gospodarskie.

Dotychczasowe badania wskazują, że Syndrom Bambiego często dotyka mieszkańców miast i wynika z ich oddalenia od przyrody, braku elementarnej wiedzy przyrodniczej oraz ograniczonej znajomości praw natury.

W dzisiejszym zdominowanym przez technologię świecie, osobiste doświadczenia związane z naturą ustępują miejsca telewizji, komputerom i smartfonom w codziennym życiu dzieci. Obraz natury, jaki kształtuje się w społeczeństwie, często jest zidealizowany i romantyczny, pomijając złożoność relacji w świecie przyrody oraz fakt, że człowiek również jest częścią tego ekosystemu.

To fascynujące badanie pozwoli nam lepiej zrozumieć, jakie wyzwania stoją przed edukacją przyrodniczą i ekologiczną w kontekście zmieniającego się świata. Jesteśmy przekonani, że wyniki naszej pracy będą miały istotne znaczenie dla kształtowania świadomości ekologicznej i przyrodniczej młodego pokolenia.

Mamy nadzieję, że nasza praca przyczyni się do promocji bardziej kompleksowego i rzeczywistego postrzegania przyrody oraz zachęci dzieci do bliższego kontaktu z naturą.

Zapraszamy do śledzenia postępów naszego projektu na naszej stronie internetowej oraz mediach społecznościowych.

 

W przypadku pytań bądź wątpliwości zapraszamy do kontaktu:

malgorzata.krokowska.paluszak@uwm.edu.pl

izabela.wieczorek@student.uwm.edu.pl

  

Z góry bardzo dziękujemy za zainteresowanie i wsparcie naszych badań.

 dr inż. Małgorzata Krokowska-Paluszak