Aktualności

 15.11.2024

Określamy miąższość stosu

W ramach ćwiczeń terenowych z przedmiotu Ekspertyzy przyrodnicze studenci mieli okazję poznać sposoby określania miąższości stosu, kłody i dłużycy. Pomiar wymiarów stosu jest stosunkowo łaty, jednak określenie jego miąższości jest już bardziej skomplikowane. Poniżej procedura określenia miąższości stosu, którą stosowalismy na ćwiczeniach terenowych. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj: Portal leśno-drzewny normy.

Jak obliczyć miąższość stosu:

  1. Określamy klasę jakościowo-wymiarową stosu (normy). 
  2. Mierzymy wymiary stosu (l – długość wałka, S – szerokość stosu, h – wysokość stosu). Jeśli stos jest nieregularny należy wykonać kilka pomiarów wysokości i uśrednić wynik.

Wymiary stosu

3. Wykonać mnożenie: długość x szerokość x wysokość średnią. Uzyskaliśmy objętość przestrzenną stosu (Vmp). Uzyskana wartość nie jest miąższością drewna. W uzyskanej wartości zawiera się kora oraz puste przestrzenie.

Wzór na objętość stosu

Gdzie:

h1,h2…hn – wysokości stosu mierzone co 1-2 m

l – długość stosu

s – szerokość stosu z przodu

nh – liczba pomiarów wysokości

Vmp – miąższość stosu w metrach przestrzennych

 

4. Aby uzyskać miąższość drewna w stosie mnożymy uzyskaną objętość przez przelicznik tzw. współczynnik zamienny. Wartość przelicznika zależy od długości stosu oraz gatunku z jakiego pochodzi drewno. Przykładowo stos sosnowy klasy S4 o długości wałka 1,2 m i objętości 10 metrów przestrzennych (m3p lub mp) zawiera 6,5 m3 drewna (wartość przelicznika równa 0,65).

mp na m3

mp na m3

Gdzie :

V – miąższość stosu w metrach sześciennych litego drewna
Vmp – miąższość stosu w metrach przestrzennych (w tabeli jako m3p)
p – przelicznik miąższości

Przeliczniki:

Przeliczniki stos


 

07.10.2024

Jak zmierzyć wysokość drzewa bez specjalistycznego sprzętu?

Na ćwiczeniach terenowych z przedmiotu Ekspertyzy przyrodnicze studenci II roku uczyli się obsługi sprzętu pomiarowego: taśm, średnicomierzy, wysokościomierzy. Przy okazji poznaliśmy kilka metod pomiaru wysokości drzewa. Miedzy innymi metodę trójkąta równoramiennego. Metoda nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Opis pomiaru poniżej:

  1. Znajdź patyk. Długość patyka powinna równać się długości twojego ramienia.
  2. Trzymając patyk wyprostuj ramię, trzymaj je równolegle do poziomu terenu, a patyk prostopadle do poziomu terenu, tak jak na ilustracji poniżej.
  3. Patrząc na wierzchołek patyka oraz wierzchołek drzewa postaraj się aby oba wierzchołki pokryły się – musisz podejść bliżej drzewa lub oddalić się od niego.
  4. Kiedy wierzchołek drzewa oraz wierzchołek patyka pokryją się zrób krok do tyłu.
  5. Wysokość drzewa równa się odległości od miejsca w którym stoisz do pnia drzewa. Zmierz tę odległość taśmą lub krokami.

Pomiar wysokości drzewa metodą trójkąta równoramiennego


 

10.10.2023

Opłata i kara za wycięcie drzewa - zajęcia terenowe w ramach przedmiotu Ekspertyzy przyrodnicze. 

W ramach krótkiego wyjscia terenowego do parku kortowskiego uczyliśmy się obsługi podstawych sprzętów do pomiaru drzew (taśma, dalmierz, średnicomierz, wysokościomierz). Korzystając z okazji postanowilismy określić administracyjny koszt wycięcia każdego z mierzonych drzew oraz karę jaka byłaby wymierzona za nielegalne wycięcie drzewa. W naszych obliczeniach opieralismy się o Ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów.

Aby okrełsić opłatę za wycięcie danego drzewa należało okreśłić gatunek lub rodzaj drzewa oraz obwód w centymetrach na pierśnicy. Opłatę za wyciecie drzewa określaliśmy mnożąc obwód na pierśnicy przez stawkę podaną w Rozporządzeniu MŚ. Kara za nielegalne wycięcie drzewa wynosiła dwukrotność opłaty. Tegorocznym "rekordzistą" został buk zwyczajny o pierśnicy 110 cm i obwodzie na pierśnicy równym 346 cm. Według wspomnianego Rozporządzenia, stawka opłaty za każdy centymetr obwodu tego drzewa wynosi 70zł. Przy obwozie równym 346 cm opłata za wycięcie tego drzewa kosztowałoby ponad 24 tysiace złotych, natomiast kara za jego nielegane wycięcie sięgnęłaby ponad 48 tysięcy złotych. Nieznajomość przepisów prawa może być bardzo kosztowna.

  Tabela 1. Wyniki obliczeń opłaty i kary za wycięcie 10 wybranych drzew z parku kortowskiego.

Lp.

Gatunek lub Rodzaj

Pierśnica

Wysokość

Obliczenie opłaty i kary za wycięcie drzewa

Obwód na pierśnicy

Opłata za wycięcie

Kara za wycięcie

1

Świerk kłujący

24,7

12,5

78

1 944

3 888

2

Buk zwyczajny

110,0

23,5

346

24 190

48 381

3

Świerk serbski

80,3

26,5

252

7 563

15 127

4

Lipa szerokolistna

66,0

22,7

207

6 220

12 441

5

Jarząb pospolity

43,0

21,5

135

9 456

18 912

6

Wierzba krucha

68,0

20,0

214

3 204

6 409

7

Świerk kłujący

52,0

15,8

163

4 901

9 802

8

Jodła kalifornijska

46,0

19,6

145

4 335

8 671

9

Klon polny

53,0

15,0

167

11 655

23 311

10

Modrzew europejski

112,7

30,0

354

10 622

21 243

 

Razem

84 092 zł

168 184 zł

 


 

02.10.2023

Inauguracja jubileuszowego roku akademickiego na UWM


 

27.09.2023

"Dzicy mieszkańcy miast" – odkrywanie świata dzikich zwierząt podczas 21. Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki

Czy znasz wierszyk Jana Brzechwy, który mówi: "Dzik jest dziki, dzik jest zły. Dzik ma bardzo ostre kły. Kto spotyka w lesie dzika. Ten na drzewo zaraz zmyka"? To słowa, które wszyscy znamy, ale czy zastanawialiście się kiedyś, co się dzieje, kiedy spotykamy dzika w mieście? Czy miasto to dobre miejsce dla dzikich zwierząt? Co to są odłownie i jak się zachować, gdy spotykamy "oko w oko" dzikie zwierzę?

Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poszukiwali uczestnicy wyjątkowych warsztatów "Dzicy Mieszkańcy Miast," które odbyły się podczas 21. Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki. Organizatorem tych fascynujących warsztatów była Katedra Leśnictwa i Ekologii Lasu na Wydziale Rolnictwa i Leśnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

„Zajęcia to wyjątkowa okazja, aby spotkać się z najmłodszymi. Niebagatelną rolę w zbliżaniu ludzi do przyrody odgrywa edukacja przyrodniczo-leśna. Rozpoczęta w okresie dzieciństwa prowadzi młodego człowieka przez kolejne etapy, dbając o jego więzi z naturą. Może także skutkować postawą proekologiczną w wieku dorosłym i przyczynić się do kształtowania bardziej świadomego społeczeństwa. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza w obecnych czasach, gdy ludzkość mierzy się ze skutkami zmian klimatycznych.” – mówi prowadząca zajęcia dr inż. Małgorzata Krokowska-Paluszak.

Podczas tych trzydniowych warsztatów, uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się, jakie wyzwania stoją przed dzikimi zwierzętami żyjącymi w mieście. Czy nasze miasta są przyjazne dla dzikich mieszkańców? Co to są odłownie i jaki jest ich cel? A co zrobić, kiedy napotkamy dzikie zwierzę "oko w oko" w naszym sąsiedztwie?

Warsztaty odbywały się pod czujnym okiem leśników - dr inż. Małgorzaty Krokowskiej-Paluszak i dr inż. Ewy Chećko oraz zaangażowanych studentów z Koła Naukowego Leśników. To właśnie oni przewodzili uczestnikom w tej fascynującej podróży po dzikim świecie miasta i lasu.

Uczestnicy warsztatów mieli także szansę stać się leśnymi detektywami i odkrywać tajemnice śladów i tropów pozostawionych przez zwierzęta zarówno w lesie, jak i w miejskim otoczeniu. Było to nie tylko ciekawe, ale także edukacyjne doświadczenie.

Podczas tych niezwykłych dni nasi studenci leśnictwa Emilia Kowalewska i Sebastian Kaczorowski byli niezawodnymi przewodnikami i wsparciem dla uczestników warsztatów. Ich zaangażowanie i pasja przyczyniły się do tego, że "Dzicy Mieszkańcy Miast" stały się wyjątkowym wydarzeniem.

Chcielibyśmy serdecznie podziękować wszystkim małym gościom, którzy wzięli udział w warsztatach, a także zapraszamy do udziału w przyszłorocznej edycji Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki, gdzie razem będziemy odkrywać tajemnice przyrody.

Do zobaczenia za rok!

 


 

19.09.2023

Naukowcy z Katedry Leśnictwa i Ekologii Lasu w Olsztynie badają postrzeganie natury wśród dzieci

Z przyjemnością informujemy o nowym projekcie badawczym, który jest realizowany przez naukowców z Katedry Leśnictwa i Ekologii Lasu na Wydziale Rolnictwa i Leśnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz leśników z Centrum Transferu Wiedzy i Pedagogiki Leśnej w Narodowym Centrum Leśnictwa w Zwoleniu. Naszym celem jest zrozumienie, w jaki sposób młodzież w Polsce i na Słowacji postrzega naturę oraz jakie są czynniki wpływające na to postrzeganie.

Celem naszych badań jest sprawdzenie, czy Syndrom Bambiego jest obecny wśród dzieci i młodzieży w Polsce. Badamy, jakie jest ich postrzeganie natury i jakie czynniki wpływają na to postrzeganie. Chcemy zrozumieć, czy oddalenie od natury i brak wiedzy przyrodniczej wpływają na to, jak dzieci postrzegają dziką faunę i ekosystemy.

W ramach realizacji badania pilotażowego wykonywana jest praca inżynierska Izabeli Wieczorek dotycząca POSTRZEGANIA PRZYRODY PRZEZ DZIECI ZE SZKÓŁ PODSTAWOWYCH NA TERENIE OLSZTYNA. Praca realizowana jest pod opieką dr inż. Małgorzaty Krokowskiej-Paluszak.

Więcej na temat badań znajdziesz tutaj


 

Ćwiczenia terenowe z Transportu leśnego (Nadleśnictwo Kudypy) 2022

 
Tegoroczne ćwiczenia terenowe z Transportu odbyły się na terenie Leśnictwa Kudypki. Po terenie oprowadził nas Pan Marek Książek, Inzynier Nadzoru Naldeśnictwa Kudypy. Zapoznalismy się z sytuacją w drzewostanie poklęskowym w wydzieleniu 618g. Przy pomocy aplikacji mLas Inżynier sprawdziliśmy stany magazynowe wydzielenia 639b. Zapoznaliśmy się z zasadi pomiaru surowca, zinwentaryzowaliśmy szlaki zrywkowe w tym wydzieleniu. W ramach zadania wyznaczylismy nowe szlaki zrywkowe, zaplanowalismy lokalizację składnic drewna, trasę przejzdu oraz nawrotów aut transportowych. W ramach zadania dostaliśmy możliwość wskazania maszyn do zrywki i wywozu drewna oraz sporzadzenia planu wywozu drewna z wydzielenia 639b.

 

 

 


 

Sadzenie lasu 2022 (Nadleśnictwo Dobrocin)

 
Tegoroczne sadzenie lasu odbyło się 7 maja i zostało zorganizowane we współpracy SITLID oraz Nadleśnictwa Dobrocin. W sadzeniu wzięło udział kilka pokoleń lesników w tym studenci i studentki naszego Wydziału. Sadzilismy dąb z zakrytym systemem korzeniowym na powierzchni międzygniazdowej zagospodarowanej rębnią gniazdową zupełną. Po pracy spotkalismy się przy ognisku na rodzinnym pikniku pod sedzibą Nadleśnictwa Dobrocin.