Aktualności
15.11.2024
Określamy miąższość stosu
W ramach ćwiczeń terenowych z przedmiotu Ekspertyzy przyrodnicze studenci mieli okazję poznać sposoby określania miąższości stosu, kłody i dłużycy. Pomiar wymiarów stosu jest stosunkowo łaty, jednak określenie jego miąższości jest już bardziej skomplikowane. Poniżej procedura określenia miąższości stosu, którą stosowalismy na ćwiczeniach terenowych. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj: Portal leśno-drzewny normy.
Jak obliczyć miąższość stosu:
- Określamy klasę jakościowo-wymiarową stosu (normy).
- Mierzymy wymiary stosu (l – długość wałka, S – szerokość stosu, h – wysokość stosu). Jeśli stos jest nieregularny należy wykonać kilka pomiarów wysokości i uśrednić wynik.
3. Wykonać mnożenie: długość x szerokość x wysokość średnią. Uzyskaliśmy objętość przestrzenną stosu (Vmp). Uzyskana wartość nie jest miąższością drewna. W uzyskanej wartości zawiera się kora oraz puste przestrzenie.
Gdzie:
h1,h2…hn – wysokości stosu mierzone co 1-2 m
l – długość stosu
s – szerokość stosu z przodu
nh – liczba pomiarów wysokości
Vmp – miąższość stosu w metrach przestrzennych
4. Aby uzyskać miąższość drewna w stosie mnożymy uzyskaną objętość przez przelicznik tzw. współczynnik zamienny. Wartość przelicznika zależy od długości stosu oraz gatunku z jakiego pochodzi drewno. Przykładowo stos sosnowy klasy S4 o długości wałka 1,2 m i objętości 10 metrów przestrzennych (m3p lub mp) zawiera 6,5 m3 drewna (wartość przelicznika równa 0,65).
Gdzie :
V – miąższość stosu w metrach sześciennych litego drewna
Vmp – miąższość stosu w metrach przestrzennych (w tabeli jako m3p)
p – przelicznik miąższości
Przeliczniki:
07.10.2024
Jak zmierzyć wysokość drzewa bez specjalistycznego sprzętu?
Na ćwiczeniach terenowych z przedmiotu Ekspertyzy przyrodnicze studenci II roku uczyli się obsługi sprzętu pomiarowego: taśm, średnicomierzy, wysokościomierzy. Przy okazji poznaliśmy kilka metod pomiaru wysokości drzewa. Miedzy innymi metodę trójkąta równoramiennego. Metoda nie wymaga specjalistycznego sprzętu. Opis pomiaru poniżej:
- Znajdź patyk. Długość patyka powinna równać się długości twojego ramienia.
- Trzymając patyk wyprostuj ramię, trzymaj je równolegle do poziomu terenu, a patyk prostopadle do poziomu terenu, tak jak na ilustracji poniżej.
- Patrząc na wierzchołek patyka oraz wierzchołek drzewa postaraj się aby oba wierzchołki pokryły się – musisz podejść bliżej drzewa lub oddalić się od niego.
- Kiedy wierzchołek drzewa oraz wierzchołek patyka pokryją się zrób krok do tyłu.
- Wysokość drzewa równa się odległości od miejsca w którym stoisz do pnia drzewa. Zmierz tę odległość taśmą lub krokami.
10.10.2023
Opłata i kara za wycięcie drzewa - zajęcia terenowe w ramach przedmiotu Ekspertyzy przyrodnicze.
W ramach krótkiego wyjscia terenowego do parku kortowskiego uczyliśmy się obsługi podstawych sprzętów do pomiaru drzew (taśma, dalmierz, średnicomierz, wysokościomierz). Korzystając z okazji postanowilismy określić administracyjny koszt wycięcia każdego z mierzonych drzew oraz karę jaka byłaby wymierzona za nielegalne wycięcie drzewa. W naszych obliczeniach opieralismy się o Ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 3 lipca 2017 r. w sprawie wysokości stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów.
Aby okrełsić opłatę za wycięcie danego drzewa należało okreśłić gatunek lub rodzaj drzewa oraz obwód w centymetrach na pierśnicy. Opłatę za wyciecie drzewa określaliśmy mnożąc obwód na pierśnicy przez stawkę podaną w Rozporządzeniu MŚ. Kara za nielegalne wycięcie drzewa wynosiła dwukrotność opłaty. Tegorocznym "rekordzistą" został buk zwyczajny o pierśnicy 110 cm i obwodzie na pierśnicy równym 346 cm. Według wspomnianego Rozporządzenia, stawka opłaty za każdy centymetr obwodu tego drzewa wynosi 70zł. Przy obwozie równym 346 cm opłata za wycięcie tego drzewa kosztowałoby ponad 24 tysiace złotych, natomiast kara za jego nielegane wycięcie sięgnęłaby ponad 48 tysięcy złotych. Nieznajomość przepisów prawa może być bardzo kosztowna.
Tabela 1. Wyniki obliczeń opłaty i kary za wycięcie 10 wybranych drzew z parku kortowskiego.
Lp. | Gatunek lub Rodzaj | Pierśnica | Wysokość | Obliczenie opłaty i kary za wycięcie drzewa | ||
Obwód na pierśnicy | Opłata za wycięcie | Kara za wycięcie | ||||
1 | Świerk kłujący | 24,7 | 12,5 | 78 | 1 944 | 3 888 |
2 | Buk zwyczajny | 110,0 | 23,5 | 346 | 24 190 | 48 381 |
3 | Świerk serbski | 80,3 | 26,5 | 252 | 7 563 | 15 127 |
4 | Lipa szerokolistna | 66,0 | 22,7 | 207 | 6 220 | 12 441 |
5 | Jarząb pospolity | 43,0 | 21,5 | 135 | 9 456 | 18 912 |
6 | Wierzba krucha | 68,0 | 20,0 | 214 | 3 204 | 6 409 |
7 | Świerk kłujący | 52,0 | 15,8 | 163 | 4 901 | 9 802 |
8 | Jodła kalifornijska | 46,0 | 19,6 | 145 | 4 335 | 8 671 |
9 | Klon polny | 53,0 | 15,0 | 167 | 11 655 | 23 311 |
10 | Modrzew europejski | 112,7 | 30,0 | 354 | 10 622 | 21 243 |
Razem | 84 092 zł | 168 184 zł |
02.10.2023
Inauguracja jubileuszowego roku akademickiego na UWM
27.09.2023
"Dzicy mieszkańcy miast" – odkrywanie świata dzikich zwierząt podczas 21. Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki
Czy znasz wierszyk Jana Brzechwy, który mówi: "Dzik jest dziki, dzik jest zły. Dzik ma bardzo ostre kły. Kto spotyka w lesie dzika. Ten na drzewo zaraz zmyka"? To słowa, które wszyscy znamy, ale czy zastanawialiście się kiedyś, co się dzieje, kiedy spotykamy dzika w mieście? Czy miasto to dobre miejsce dla dzikich zwierząt? Co to są odłownie i jak się zachować, gdy spotykamy "oko w oko" dzikie zwierzę?
Odpowiedzi na te i wiele innych pytań poszukiwali uczestnicy wyjątkowych warsztatów "Dzicy Mieszkańcy Miast," które odbyły się podczas 21. Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki. Organizatorem tych fascynujących warsztatów była Katedra Leśnictwa i Ekologii Lasu na Wydziale Rolnictwa i Leśnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
„Zajęcia to wyjątkowa okazja, aby spotkać się z najmłodszymi. Niebagatelną rolę w zbliżaniu ludzi do przyrody odgrywa edukacja przyrodniczo-leśna. Rozpoczęta w okresie dzieciństwa prowadzi młodego człowieka przez kolejne etapy, dbając o jego więzi z naturą. Może także skutkować postawą proekologiczną w wieku dorosłym i przyczynić się do kształtowania bardziej świadomego społeczeństwa. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza w obecnych czasach, gdy ludzkość mierzy się ze skutkami zmian klimatycznych.” – mówi prowadząca zajęcia dr inż. Małgorzata Krokowska-Paluszak.
Podczas tych trzydniowych warsztatów, uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się, jakie wyzwania stoją przed dzikimi zwierzętami żyjącymi w mieście. Czy nasze miasta są przyjazne dla dzikich mieszkańców? Co to są odłownie i jaki jest ich cel? A co zrobić, kiedy napotkamy dzikie zwierzę "oko w oko" w naszym sąsiedztwie?
Warsztaty odbywały się pod czujnym okiem leśników - dr inż. Małgorzaty Krokowskiej-Paluszak i dr inż. Ewy Chećko oraz zaangażowanych studentów z Koła Naukowego Leśników. To właśnie oni przewodzili uczestnikom w tej fascynującej podróży po dzikim świecie miasta i lasu.
Uczestnicy warsztatów mieli także szansę stać się leśnymi detektywami i odkrywać tajemnice śladów i tropów pozostawionych przez zwierzęta zarówno w lesie, jak i w miejskim otoczeniu. Było to nie tylko ciekawe, ale także edukacyjne doświadczenie.
Podczas tych niezwykłych dni nasi studenci leśnictwa Emilia Kowalewska i Sebastian Kaczorowski byli niezawodnymi przewodnikami i wsparciem dla uczestników warsztatów. Ich zaangażowanie i pasja przyczyniły się do tego, że "Dzicy Mieszkańcy Miast" stały się wyjątkowym wydarzeniem.
Chcielibyśmy serdecznie podziękować wszystkim małym gościom, którzy wzięli udział w warsztatach, a także zapraszamy do udziału w przyszłorocznej edycji Olsztyńskich Dni Nauki i Sztuki, gdzie razem będziemy odkrywać tajemnice przyrody.
Do zobaczenia za rok!
19.09.2023
Naukowcy z Katedry Leśnictwa i Ekologii Lasu w Olsztynie badają postrzeganie natury wśród dzieci
Z przyjemnością informujemy o nowym projekcie badawczym, który jest realizowany przez naukowców z Katedry Leśnictwa i Ekologii Lasu na Wydziale Rolnictwa i Leśnictwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie oraz leśników z Centrum Transferu Wiedzy i Pedagogiki Leśnej w Narodowym Centrum Leśnictwa w Zwoleniu. Naszym celem jest zrozumienie, w jaki sposób młodzież w Polsce i na Słowacji postrzega naturę oraz jakie są czynniki wpływające na to postrzeganie.
Celem naszych badań jest sprawdzenie, czy Syndrom Bambiego jest obecny wśród dzieci i młodzieży w Polsce. Badamy, jakie jest ich postrzeganie natury i jakie czynniki wpływają na to postrzeganie. Chcemy zrozumieć, czy oddalenie od natury i brak wiedzy przyrodniczej wpływają na to, jak dzieci postrzegają dziką faunę i ekosystemy.
W ramach realizacji badania pilotażowego wykonywana jest praca inżynierska Izabeli Wieczorek dotycząca POSTRZEGANIA PRZYRODY PRZEZ DZIECI ZE SZKÓŁ PODSTAWOWYCH NA TERENIE OLSZTYNA. Praca realizowana jest pod opieką dr inż. Małgorzaty Krokowskiej-Paluszak.
Więcej na temat badań znajdziesz tutaj
Ćwiczenia terenowe z Transportu leśnego (Nadleśnictwo Kudypy) 2022
Sadzenie lasu 2022 (Nadleśnictwo Dobrocin)